Εξοικονόμηση πόρων για την ηλεκτροκίνηση.
Η ηλεκτροκίνηση διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις για ένα αποδοτικό και βιώσιμο μέλλον, όμως ταυτόχρονα μας φέρνει αντιμέτωπους με προκλήσεις, από την εξόρυξη των πρώτων υλών έως και την ανακύκλωση. Η Volkswagen αναλαμβάνει τις ευθύνες της και εργάζεται υιοθετώντας ολιστικές λύσεις που είναι ωφέλιμες για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Η ηλεκτροκίνηση απαιτεί πρώτες ύλες.
Η αυτοκίνηση απαιτεί ενέργεια. Η ηλεκτροκίνηση είναι μια ιδιαίτερα αποτελεσματική απάντηση. Κυρίως όταν με ένα ηλεκτρικό όχημα φτάνετε, με την ίδια ενέργεια, τρεις με τέσσερις φορές πιο μακριά σε σχέση με ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το νέο ID.3 αντλεί τη δύναμή του από μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου.
Τα στοιχεία της επαναφορτιζόμενης μπαταρίας ιόντων λιθίου αποτελούνται από δύο ηλεκτρόδια, έναν διαχωριστή και ηλεκτρολύτες. Τα ηλεκτρόδια με τη σειρά τους αποτελούνται το ένα από γραφίτη και το άλλο από λίθιο, νικέλιο, μαγγάνιο και κοβάλτιο. Χωρίς αυτές τις πρώτες ύλες δεν μπορούν να παραχθούν ηλεκτροχημικοί συσσωρευτές με παρόμοιες ιδιότητες. Τουλάχιστον, όχι ακόμα.
Οι πρώτες ύλες στην μπαταρία ID.3.
Ποιες βασικές πρώτες ύλες χρησιμοποιούνται για μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία ιόντων λιθίου; Πού γίνεται η εξόρυξή τους; Σε τι ποσότητα υπάρχουν αυτές στο δικό σας ID.3; Ανακαλύψτε τα εδώ.
Κοβάλτιο: το στοιχείο
Το όνομα προέρχεται από τη λέξη cobaltum (στα λατινικά ο καλικάτζαρος), αφού οι άνθρωποι παλιά πίστευαν ότι αυτά τα άχρηστα τότε μεταλλεύματα, τα χρησιμοποιούσαν οι καλικάντζαροι για να μολύνουν τα κοιτάσματα ορυκτών.
- Σύμβολο στοιχείου Co
- Αποθέματα* 7,000,000 t
- Όψη μεταλλικό μπλε/γκρι
- Κατάσταση ύλης στερεή
* Βάσει τελευταίων τεχνικών στοιχείων για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων παγκοσμίως το 2019. Πηγή: Γεωλογική Υπηρεσία ΗΠΑ (USGS)
Μέτρα της Volkswagen.
Για την παραγωγή των αυτοκινήτων απαιτούνται πρώτες ύλες, των οποίων η εξόρυξη πολλές φορές αποτελεί επέμβαση στο υπάρχον οικοσύστημα με επιπτώσεις για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Είμαστε γνώστες αυτής της διαδικασίας και γι' αυτό οι άμεσοι προμηθευτές μας έχουν δεσμευτεί εγγράφως στην τήρηση ενός Κώδικα Δεοντολογίας (Code of Conduct)
προορισμός συνδέσμου: https://www.volkswagenag.com/presence/nachhaltigkeit/documents/policy-intern/2019_Code_of_Conduct_for_Business_Partners-DE-EN.pdf
με σκοπό την εξασφάλιση υψηλών περιβαλλοντικών και κοινωνικών προδιαγραφών και υποχρεούνται επίσης να αποκλείουν τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Προς το παρόν ωστόσο δεν μπορούμε να εγγυηθούμε ακόμα εκατό τοις εκατό, ότι στις απαιτήσεις μας θα ανταποκριθούν πέρα από τους άμεσους προμηθευτές μας και τα μεταλλεία. Ο λόγος: Ο πλήρης έλεγχος της αλυσίδας εφοδιασμού είναι ένα σύνθετο έργο. Αυτή τη στιγμή η Volkswagen δεν αγοράζει η ίδια πρώτες ύλες μπαταρίας, αλλά προμηθεύεται αποκλειστικά έτοιμα στοιχεία μπαταρίας. Μεταξύ της μπαταρίας που χρησιμοποιούμε εμείς και του μεταλλείου υπάρχουν συνεπώς έως και οχτώ βαθμίδες παραγωγής και ενδιάμεσοι προμηθευτές, γεγονός που δεν επιτρέπει τη συνολική ιχνηλάτηση της αλυσίδας εφοδιασμού.
Με βάση μία έρευνα της πρωτοβουλίας βιωσιμότητας "Drive Sustainability“, στα ιδρυτικά μέλη της οποίας ανήκει και η Volkswagen, εντοπίσαμε 16 πρώτες ύλες, οι οποίες παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο παραβίασης των προδιαγραφών βιωσιμότητας, μεταξύ αυτών και το λίθιο και το κοβάλτιο. Στόχος μας είναι να ανιχνεύσουμε την αλυσίδα εφοδιασμού των μεταλλείων γι αυτές τις πρώτες ύλες μέχρι την εξόρυξη, να εντοπίσουμε τους προμηθευτές και να αποκαλύψουμε τους κινδύνους για την βιωσιμότητα. Στη συνέχεια θα λάβουμε μέτρα, για να ελαχιστοποιήσουμε αυτούς τους κινδύνους και θα αξιοποιήσουμε την δύναμη του ομίλου Volkswagen, για να επιβάλουμε τα κοινωνικά αποδεκτά πρότυπα σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού.
Για να είμαστε κατάλληλα εξοπλισμένοι τεχνικά για αυτή τη διαδικασία στο μέλλον, δοκιμάζουμε καινοτόμες τεχνολογίες. Σε ένα πιλοτικό έργο μαζί με την IBM και άλλους συνεργάτες στο πλαίσιο του Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) επιδιώκουμε να γίνουν οι διαδρομές των μετάλλων, όπως το κοβάλτιο, αδιάκοπα και σχεδόν σε πραγματικό χρόνο ανιχνεύσιμες με τη βοήθεια του blockchain. Δεδομένα που καταχωρίζονται σε κάθε βήμα επεξεργασίας δεν θα μπορούν να μεταβληθούν ή να διαγραφούν εκ των υστέρων. Και ιδιαίτερα από το μεταλλείο έως το εργοστάσιο της Volkswagen.
Εξοικονόμηση πόρων και προκλήσεις.
Πάνω από το ήμισυ της παγκόσμιας εξόρυξης κοβαλτίου προέρχεται από τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Το μεγαλύτερο ποσοστό προέρχεται από την επιφανειακή εκμετάλλευση. Εκεί οι άνθρωποι, πολλές φορές και με δική τους ευθύνη σκάβουν για κοβάλτιο. Αυτό συμβαίνει κάτω από περιβαλλοντικές, κοινωνικές και συνθήκες ασφαλείας, οι οποίες για μας δεν είναι αποδεκτές.
Για να κατανοήσουμε και να ελέγξουμε καλύτερα την κατάσταση επί τόπου, συμμετέχουμε, στα πλαίσια ενός έργου για την πιστοποίηση των πρώτων υλών (CERA), στην ανάπτυξη ενός προτύπου βιωσιμότητας για την εξόρυξη πρώτων υλών.
Για να συνεισφέρουμε ακόμα πιο ενεργά - και προπάντων για να εμποδίσουμε την παιδική εργασία – συμμετέχουμε στην Παγκόσμια Συμμαχία Συσσωρευτών (Global Battery Alliance). Εδώ συνεργαζόμαστε με πολλούς σημαντικούς παράγοντες της αλυσίδας παραγωγής μπαταριών. Με στόχο να εντοπίσουμε και να λάβουμε συγκεκριμένα μέτρα, για να βελτιώσουμε την κατάσταση στο Κονγκό.
Το λίθιο επίσης είναι μία πρώτη ύλη με υψηλούς κινδύνους για τη βιωσιμότητα. Τα μεγαλύτερα αποθέματα βρίσκονται στις αλμυρές λίμνες της Νότιας Αμερικής. Εδώ το συναντάμε διαλυμένο σε μορφή άλμης. Αυτή αντλείται στην επιφάνεια και το λίθιο εξάγεται μέσω εξάτμισης του νερού. Όμως η υπερβολική κατανάλωση νερού έχει αρνητικές επιπτώσεις στα οικοσυστήματα και στην εκμετάλλευση γης.
Εναλλακτικά υπάρχει λίθιο και ως στερεό στοιχείο σε ορυκτά, το οποίο μπορεί να εξαχθεί σε κανονικά ορυχεία μετάλλου. Για παράδειγμα, στην Αυστραλία, όπου αυτή τη στιγμή εξορύσσεται το μεγάλο ποσοστό του λιθίου.
Επίσης και όσον αφορά το λίθιο στις μπαταρίες μας απαιτούμε την τήρηση υψηλών περιβαλλοντικών και κοινωνικών στάνταρ. Για τον σκοπό αυτό αναλαμβάνουμε μαζί με όλους τους συμμετέχοντες την κοινή ευθύνη, να μειώσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις της εξαγωγής λιθίου για τους ανθρώπους και τη φύση.
Περισσότερη ανακύκλωση, λιγότερη εξόρυξη πρώτων υλών.
Ο στόχος που τίθεται για το μέλλον είναι η σταδιακή ελαχιστοποίηση των κρίσιμων πρώτων υλών μέχρι την πλήρη αποφυγή χρήσης τους. Γι' αυτό, ερευνούμε ήδη τις τεχνολογίες μπαταριών του μέλλοντος και εργαζόμαστε εντατικά μεταξύ άλλων για να μειώσουμε αισθητά την αναγκαία ποσότητα κοβαλτίου στα επόμενα 3-4 χρόνια.
Εκτός αυτού θέλουμε να καλύψουμε τις ανάγκες πρώτων υλών και συσσωρευτών ενέργειας με ένα ολοένα αυξανόμενο ποσοστό ανακυκλωμένων μπαταριών. Είτε με την χρήση παλιών, αλλά άρτιων μπαταριών σε έναν επονομαζόμενο «δεύτερο κύκλο ζωής» - για παράδειγμα σε ευέλικτους σταθμούς ταχείας φόρτισης για φεστιβάλ - ή με άμεση ανακύκλωση των πρώτων υλών που περιέχονται στην μπαταρία.
Ήδη το 2020 ξεκινά στο εργοστάσιο Volkswagen του Salzgitter και πολύ κοντά στο κέντρο στοιχείων μπαταρίας «Center of Excellence Batteriezelle» μια πιλοτική μονάδα για την περαιτέρω ανάπτυξη της πρωτοποριακής μας διαδικασίας ανακύκλωσης. Έχουμε ξεκινήσει ήδη εδώ και 10 χρόνια να αναπτύσουμε αυτήν τη διαδικασία, έτσι ώστε να είμαστε άριστα προετοιμασμένοι προς το τέλος της δεκαετίας του 2020, όταν οι πρώτες μεγάλες μπαταρίες θα επιστραφούν προς ανακύκλωση.