Απλές απαντήσεις στις ερωτήσεις σας.
Μπορεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να πάρει φωτιά; Είναι ασφαλές να το φορτίζω όταν βρέχει; Και τι πρέπει να προσέχουμε κατά τη ρυμούλκηση; Τα ερωτήματα γύρω από το θέμα Ασφάλεια στην ηλεκτροκίνηση είναι πολλά. Εδώ θα βρείτε τις απαντήσεις.
Κανόνες ασφαλείας χειρισμού του συστήματος υψηλής τάσης.
Οι κίνδυνοι που παρουσιάζονται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σε μεγάλο βαθμό ίδιοι με τους κινδύνους των συμβατικών αυτοκινήτων με διαφορετικούς κινητήρες (βενζίνης, φυσικού αερίου).
Παρέχουμε στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Οδηγίες και προδιαγραφές υπηρεσιών διάσωσης.
Μέτρα ασφαλείας κατά την φόρτιση.
Ο διακόπτης ασφαλείας τόσο στην μπαταρία όσο και στο πλήρως μονωμένο καλώδιο φόρτισης εξασφαλίζουν την ασφαλή φόρτιση κατά τη βροχή. Η διαδικασία φόρτισης ξεκινά μόνο εφόσον και τα δύο φις του καλωδίου έχουν συνδεθεί με ασφάλεια και μόνο εφόσον έχει ελεγχθεί από πλευράς οχήματος και υποδομής ότι η σύνδεση είναι ασφαλής. Μόνο τότε περνά το ρεύμα, έτσι ώστε η φόρτιση να είναι ασφαλής και στη βροχή.
Όπως σε κάθε καταιγίδα έτσι και εδώ θα πρέπει να αποφεύγεται η μη προστατευμένη παραμονή σε εξωτερικό χώρο καθώς και η επαφή με ηλεκτρικούς εξοπλισμούς. Σε περίπτωση που χτυπήσει κεραυνός στο αυτοκίνητο ή στη γύρω περιοχή μπορεί να προκληθούν ζημιές στα εξωτερικά ηλεκτρικά κυκλώματα του οχήματος και στον σταθμό φόρτισης. Γι αυτό οι σταθμοί φόρτισης διαθέτουν κατά κανόνα προστασία υπέρτασης. Το καλύτερο είναι να ρωτήσετε την εταιρεία του σταθμού φόρτισης αν διαθέτει τον σχετικό εξοπλισμό προστασίας.
Όχι. Χάρη στο πλήθος προφυλάξεων του συστήματος υψηλής τάσης, ο κίνδυνος ηλεκτροπληξίας λόγω του νερού δεν είναι αυξημένος σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα.
Όχι. Για να συμβεί αυτό πρέπει να ακουμπήσετε και τους δύο πόλους - δηλ. το θετικό και το αρνητικό καλώδιο. Εκτός αυτού το σύστημα μπαταρίας υψηλής τάσης διαθέτει ένας πλήθος προφυλάξεων που αποτρέπουν την ηλεκτροπληξία.
Αν η εγκατάσταση του σταθμού φόρτισης γίνει σωστά, τότε είναι μέρος του ηλεκτροδοτικού συστήματος του σπιτιού και των ρυθμίσεων ασφάλειάς του.
Όχι. Διότι το φις έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε το δάχτυλο κανονικά να μην φτάνει στις επαφές φις. Πολύ πιο σημαντικό είναι ωστόσο, το ρεύμα να περάσει μόνο αφού πραγματοποιηθεί μια «διαδικασία hand shake (εξακρίβωσης ταυτότητας)» από τη γραμμή επικοινωνίας του καλωδίου. Το ρεύμα απελευθερώνεται λοιπόν μόνο όταν το φις έχει τοποθετηθεί καλά στο όχημα και τόσο το όχημα όσο και το wall box έχουν ελέγξει και επιβεβαιώσει τη σύνδεση.
Το καλώδιο είναι σε όλη τη διαδικασία φόρτισης πολύ καλά τοποθετημένο τόσο στο wall box όσο και στο όχημα και μόνο με τεράστια δύναμη μπορεί να αφαιρεθεί. Ακόμα,όμως, κι εάν αυτό συμβεί, είναι πιο ασφαλές από το να τραβήξετε ένα καλώδιο από την πρίζα σε ένα τοίχο του σπιτιού σας. Και αυτό γιατί τόσο το wall box όσο και το όχημα αντιλαμβάνονται τη διακοπή στη μεταξύ τους σύνδεση και παύουν την ηλεκτροδότηση το συντομότερο δυνατό, σύμφωνα με παγκόσμια αναγνωρισμένες προδιαγραφές ασφαλείας.
Ναι. Και μάλιστα πολύ! Είναι το ίδιο επικίνδυνο, όσο να κόψετε για παράδειγμα το καλώδιο ρεύματος της τηλεόρασής σας. Οπότε μην το κάνετε σε καμία περίπτωση!
Αν ωστόσο κοπεί πλήρως το καλώδιο, τόσο το όχημα όσο και το wall box αντιλαμβάνονται τη διακοπή στη μεταξύ τους σύνδεση και παύουν την ηλεκτροδότηση όσο το δυνατόν συντομότερα και σύμφωνα με παγκόσμια αναγνωρισμένες προδιαγραφές ασφαλείας.
Διακοπή ρεύματος μπορεί να γίνει στη χειρότερη περίπτωση μόνο όταν δεν έχει γίνει σωστά η σύνδεση του του σταθμού φόρτισης. Για να μην μείνετε όμως με αναπάντητα ερωτήματα, θα είναι στη διάθεσή σας κατά την εγκατάσταση οι άριστα εκπαιδευμένοι ηλεκτρολόγοι μας για να σας συμβουλεύσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Και μάλιστα πριν ακόμα φορτίσετε για πρώτη φορά το όχημά σας. Επιπλέον, το wall box διαθέτει λειτουργίες ασφαλείας για την πρόληψη της διακοπής ρεύματος. Για τον σκοπό αυτό χρειάζονται μόνο κάποια πρόσθετα εξαρτήματα και κάποιες απλές ενέργειες κατά την εγκατάσταση.
Πιθανότητα πυρκαγιάς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και μέθοδοι κατάσβεσης.
Ναι. Οι πυρκαγιές αυτοκινήτων, όπως ισχύει και για τα συμβατικά αυτοκίνητα, είναι πιθανές. Σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχει επιπλέον ο κίνδυνος να καθυστερήσει η εκδήλωση της πυρκαγιάς. Ιδιαίτερα αν υπάρξει ζημιά στην μπαταρία υψηλής τάσης, στην οποία είναι αποθηκευμένη ηλεκτρική και χημική ενέργεια. Τα στερεά και υγρά χημικά μπορεί να πάρουν φωτιά. Δεν υφίσταται κίνδυνος πυρκαγιάς του λιθίου.
Αυτό εξαρτάται από κάθε περίπτωση ξεχωριστά. Με τις κατάλληλες μεθόδους κατάσβεσης της πυροσβεστικής η πυρκαγιά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να τεθεί υπό έλεγχο.
Επειδή η διαδικασία κατάσβεσης εξαρτάται πάντα από την κάθε επί μέρους περίπτωση, θα πρέπει να ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία όπως και στην πυρκαγιά ενός κανονικού οχήματος. Σημαντικό εδώ είναι να ληφθούν υπόψη οι οδηγίες διάσωσης.
Όχι. Σε μια πυρκαγιά μπορούν να σβήσουν αμέσως τη φωτιά με νερό. Στη χειρότερη περίπτωση, η εκτόξευση νερού θα προκαλέσει ένα τοπικό βραχυκύκλωμα στο πιθανώς ανοιχτό σύστημα υψηλής τάσης, όμως δεν περνά ρεύμα στο νερό που εκτοξεύεται. Και επειδή στις μπαταρίες ιόντων λιθίου δεν υπάρχει το λίθιο σε στερεά ή υγρή μορφή, δεν υπάρχει ούτε σε αυτή την περίπτωση κίνδυνος από την επαφή με το νερό.
Σε κάθε πυρκαγιά απελευθερώνονται τοξικά αέρια και καπνός. Γι αυτόν τον λόγο θα πρέπει να κρατάμε πάντα απόσταση ασφαλείας από το φλεγόμενο αυτοκίνητο. Και η πυροσβεστική εργάζεται σε περίπτωση πυρκαγιάς της μπαταρίας, όπως και στην περίπτωση ενός συμβατικού αυτοκινήτου, με τις αντίστοιχες συσκευές αναπνευστικής προστασίας.
Κατά την καταπολέμηση της πυρκαγιάς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ακολουθείται η ίδια διαδικασία όπως σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο.
Από την πυρκαγιά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου προκύπτουν παρόμοιοι κίνδυνοι με αυτούς ενός αυτοκινήτου με συμβατικό κινητήρα. Καθοριστικά για την απελευθέρωση καπνού και θερμότητας, εκτός από την μπαταρία και το καύσιμο, είναι επίσης όλα τα υλικά που είναι εγκατεστημένα στο όχημα. Για αυτό τον λόγο δεν πρέπει οι ενέργειες της πυροσβεστικής να διαφέρουν σε αυτή την περίπτωση από την συνηθισμένη διαδικασία. Ο γενικός κανόνας που ισχύει πάντα: Εγκαταλείπετε πάντα άμεσα τα υπόγεια γκαράζ, όταν φλέγεται ένα αυτοκίνητο.
Σε μεμονωμένες περιπτώσεις απαγορεύεται η χρήση στεγασμένων χώρων στάθμευσης και υπόγειων γκαράζ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι έρευνες ασφαλείας ωστόσο δεν έδειξαν ότι υπάρχει ανάγκη για τέτοιο περιορισμό. Την τελική απόφαση όμως την λαμβάνει ο εκάστοτε χρήστης.
Κίνδυνοι υγείας
Κατά κανόνα όχι, άλλωστε τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία που δημιουργούνται κατά τη λειτουργία λαμβάνονται ήδη υπόψη στον σχεδιασμό νέων αυτοκινήτων. Αυτά κατασκευάζονται μάλιστα με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην επηρεάζονται ιδιαίτερα ευαίσθητα άτομα, όπως άτομα με ιατρικά εμφυτεύματα.
Ασφάλεια σε βλάβες ή ατυχήματα.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να ρυμουλκηθεί από μια κατάλληλη, εξειδικευμένη εταιρεία. Λεπτομερείς υποδείξεις θα βρείτε στο εγχειρίδιο χρήσης. Κατά την στάθμευση μετά από πυρκαγιά πρέπει να τηρούνται ειδικά μέτρα ασφαλείας.
Για ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα που έχουν υποστεί ατύχημα ισχύει: πρέπει να σταθμεύονται για λόγους πυροπροστασίας σε έναν περιφραγμένο εξωτερικό χώρο - με επαρκή απόσταση από άλλα οχήματα, κτίρια, εύφλεκτα αντικείμενα και υπεδάφη. Δεν συνιστάται σε καμία περίπτωση η στάθμευση σε κλειστό χώρο ενός ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος με ζημιά στο σύστημα μπαταρίας.
Πέραν τούτου πρέπει να λάβετε υπόψη σας τις ειδικές υποδείξεις του κατασκευαστή, όπως, π.χ., φύλλα δεδομένων διάσωσης. Αν τα εξαρτήματα υψηλής τάσης των ηλεκτρικών ή υβριδικών οχημάτων που υπέστησαν ατύχημα είναι εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες, πρέπει να καλυφθούν με αδιάβροχη κουκούλα και να φέρουν την αντίστοιχη σήμανση. Αυτό θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, ειδικά σε περιπτώσεις παράδοσης αυτοκινήτων εκτός ωραρίου λειτουργίας.
Ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα που υπέστησαν ατύχημα πρέπει να σταθμεύονται με ασφάλεια σύμφωνα με τις τοπικές διατάξεις καραντίνας, έως ότου δεν θα υπάρχει πλέον πιθανότητα αναζωπύρωσης. Η διάρκεια καθώς και η ακόλουθη διαδικασία - όπως, π.χ., αποσυναρμολόγηση, επισκευή και αποκομιδή - γίνεται πάντα κατά περίπτωση και ορίζεται από έναν ειδικό ηλεκτρολόγο υψηλής τάσης.
Όπως και σε κάθε ατύχημα θα πρέπει όλοι οι επιβάτες να εγκαταλείψουν αμέσως το όχημα και να μεταφερθούν σε ασφαλές σημείο. Πρέπει να ληφθούν τα συνήθη, αναγκαία μέτρα ασφαλείας και απομόνωσης.
Μετά από ένα ατύχημα η πυρκαγιά μπορεί να εκδηλωθεί αμέσως, καθυστερημένα ή εν μέρει μάλιστα και μετά από ημέρες - ιδιαίτερα αν η ζημιά της μπαταρίας προκλήθηκε από το ατύχημα. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να προστατεύεται πάντα το σημείο του ατυχήματος και όλα τα συμμετέχοντα άτομα να βρίσκονται σε ασφαλές μέρος.
Αυτό είναι μεν άκρως απίθανο, αλλά ειδικά σε σοβαρά ατυχήματα δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε εντελώς. Μόλις το σύστημα αναγνωρίσει κάποιο ατύχημα, στο οποίο πυροδοτήθηκαν οι αερόσακοι, αποσυνδέονται αυτόματα η μπαταρία υψηλής τάσης και η τροφοδοσία δικτύου. Εκτός αυτού τα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με διαφόρων ειδών μηχανισμούς προστασίας:
1. Όλο το σύστημα υψηλής τάσης έχει σχεδιαστεί με προστασία αφής.
2. Το σύστημα υψηλής τάσης είναι επιπλέον πλήρως απομονωμένο από το αμάξωμα του αυτοκινήτου - ο ονομαζόμενος γαλβανικός ή ηλεκτρικός διαχωρισμός.
3. Το σύστημα υψηλής τάσης απενεργοποιείται αμέσως σε σοβαρά ατυχήματα με πυροδότηση αερόσακου.
Όλα τα μοντέλα ID. προστατεύονται ιδιαίτερα μέσω μιας υποδαπέδιας προστασίας.